Ultimele stiri

Fashion

5 ianuarie 2011

Entorsa de glezna

Entorsa gambei apare atunci cand ligamentele care asigura legatura intre oasele piciorului si cele ale gambei sunt rasucite.
Desi frecvente entorsele gleznei nu sunt intotdeauna leziuni minore. Aproximativ 25% din cei care fac o entorsa de glezna vor prezenta pe termen lung durere in articulatie si o oarecare sensibilitate.





Cauze
Entorsele de glezna apar atunci cand ligamentele care fac legatura intre oasele piciorului si cele ale gambei sunt intinse sau rupte.
O leziune prin inversiune, cea mai frecventa cauza de entorsa de glezna, apare atunci cand glezna este rotata in exterior si talpa piciorului este adusa in interior. Rezulta astfel intinderea sau ruperea ligamentelor din exteriorul gambei. Intr-o entorsa de glezna inalta, un tip mai rar de entorsa de glezna, ligamentele superioare si cele din exteriorul gambei sunt de asemenea rasucite, marind astfel severitatea entorsei si timpul de vindecare.
Intr-o leziune prin eversiune, glezna se roteste in interior si talpa piciorului spre exterior, lezand ligamentele din partea interioara a articulatiei.

Simptome
De obicei este resimtita imediat durerea pe partea pe care s-a produs entorsa. De cele mai multe ori glezna incepe sa se umfle imediat si poate de asemenea sa apara echimoza. Zona afectata este de obicei sensibila la palpare.
Intr-o entorsa usoara, edemul se amelioreaza in cateva zile.
Severitatea simptomelor depinde de cat de mult s-a produs ruperea ligametului afectat.
In entorsele mai severe apare incapacitatea mersului si chiar incapacitatea punerii greutatii in picior si glezna este instabila. La inceput apare de cele mai multe ori o durere extrema care se amelioreaza in interval de o ora. Multe persoane simt sau aud in momentul entorsei senzatia de rupere a ligamentelor sau o pocnitura.
Daca o entorsa nu se vindeca in mod corespunzator, articulatia gleznei va deveni predispusa catre o noua leziune. Acest lucru apare si la un traumatism minor, cum este cel la coborarea unei pante sau mersul pe o suprafata pavata. Unele persoana acuza durere si edem care persista

Consult de specialitate
Se recomanda adresarea imediata la medic daca membrul inferior este pozitionat intr-un unghi anormal.
Se recomanda adresarea la medic pentru o entorsa de glezna daca:
- s-a auzit o pocnitura in tmpul entorsei
- exista durere moderata sau severa, edem si echimoza severe
- exista incapacitatea mersului sau punerea greutatii in picior pe partea afectata sau daca glezna sau membrul inferior se simt instabile
- exista amorteli si furnicaturi (parestezii) care raman si dupa leziune.
Daca edemul si echimoza dureaza mai mult de 2 saptamani, se recomanda adresarea la medic. Daca durerea este usoara si este posibila punerea greutatii in picior, se pot urma recomandarile de la tratament sau tratamentul la domiciliu.
Tratamentul initial si exercitiile de recuperare asigura o vindecare corespunzatoare. Daca nu sunt urmate recomandarile de tratament, glezna poate sa ramana moale si instabila.

Exercitii de miscare ale gleznei 
Aceste exercitii se vor incepe imediat dupa traumatism in timp ce se pune gheata pe glezna. Se vor repeta aceste seturi de exercitii de 10 pana la 30 de ori pe zi. Fiecare set se efectueaza timp de 3-5 minute.
- se efectueaza literele alfabetului cu degetele de la picioare, antrenand in miscare si glezna
- se pozitioneaza talpa piciorului pe podea in momentul in care se sta in sezut pe scaun. Cu miscari lente se misca genunchiul dintr-o parte in alta in timp ce talpa piciorului se mentine pe podea.

Se pot face exercitii de miscare a degetelor de la piciore folosind un prosop. Acesta se pozitioneaza pe podea si cu ajutorul degetelor de la picioare in timp ce calcaiul se mentine fix pe podea, se va trage acesta catre corp si apoi se va indeparta in acelasi mod.


Exercitii de intindere ale gleznei 
Cu aproximativ 48- 72 de ore dupa traumatism, se vor incepe exercitiile de intindere ale tendonului Achile, care face legatura dintre cufa musculara din partea posterioara a gambei si oasele de la nivelul calcaiului.

Exercitiile de intindere necesita un prosop - daca nu se pot face in picioare se vor efectua in sezut tinand genunchii drepti si in jurul talpii se prinde un prosop. Lent si cu grija se trage de prosop si se tine ridicat timp de 15 secunde pana cand se simte intinderea musculaturii. Intr-o entorsa a gleznei moderata sau severa, la inceput poate sa fie prea dureros sa se traga de degete atat de mult incat sa se simta intinderea musculaturii. Se va face acest lucru cu prudenta si sub controlul durerii.

O mica durere este un lucru normal, dar nu este nevoie ca aceasta sa devina moderata sau severa. Se vor repeta exercitiile de 15-20 de ori pe zi timp de o saptamana. Apoi se vor face intinderi ale tendonului lui Achile ca parte a exercitiilor zilnice de rutina pentru a se mentine flexibilitatea.
Se realizeaza apoi intinderea musculaturii posterioare a gambei. Daca este posibil aceste exercitii se efectueaza in ortostatism cu fata la un perete si cu mainile la nivelul umerilor fixate pe perete. Se va pozitiona piciorul lezat in spatele celui sanatos, stand pe varf. Se mentin calcaiele pe podea si partea posterioara a membrelor inferioare in pozitie dreapta. Incet se va indoi genunchiul aflat in fata pana cand se simte intinderea musculaturii gambei. Se vor repeta aceleasi miscari.

Exercitii pentru control si balans 
Cand este posibil statul in picioare fara durere, se vor incepe exercitiile de balans si pentru control. Una dintre metodele de a face acest lucru este pozitionarea doar in piciorul afectat, tinand bratele ridicate in lateral cu ochii deschisi. Cand este posibil acest lucru timp de 60 de secunde se vor incepe si alte exercitii pentru miscare.

Se sta doar in piciorul afectat cu bratele ridicate astfel:
- de-a lungul toracelui cu ochii deschisi
- bratele lateral cu ochii inchisi
- cu bratele la piept si ochii inchisi
Se vor face aceste exercitii timp de 60 de secunde de 6 ori pe zi.

sursa sfatulmedicului.ro

Trimiteți un comentariu

Ti-a placut acest articol? Lasa un comentariu.

 
© 2010-2016 Nursing Info: Ghidul asistentului medical. Stefanel Bulea - Published By Gooyaabi Templates