Exercitii unice pentru a-ti pastra creierul viu

Interviu cu Lawrence C. Katz, PhD, coautor al cartii Keep Your Brain Alive: 83 Neurobic Exercises (Pastreaza-ti creierul viu: 83 de exercitii de neurobica).

Ti-ai cautat vreodata ochelarii aiurea, pentru a-i gasi asezati pe crestetul capului? De cate ori ai mers la cumparaturi si, mai tarziu, nu ti-ai mai gasit masina in parcare? Iti poti spune ca aceste intamplari sunt legate de faptul ca imbatranesti, dar oare asa sa fie?

Lawrence C. Katz, PhD, recunoaste necesitatea uriasa de a intelege ce se intampla cu creierul nostru pe masura ce inaintam in varsta si stie ca modul in care traim afecteaza creierul pe termen lung. Impreuna cu coautorul Manning Rubin, dr. Katz a dezvoltat “neurobica” – exercitii pentru creier, care influenteaza modalitatile de utilizare a creierului. El ne-a explicat bazele acestui program incitant, in cadrul unei discutii pe care am purtat-o cu el.

Ce este noua stiinta a exersarii creierului?

Ceea ce face cel mai mult creierul este sa formeze asocieri intre diferitele simturi – la asta se pricepe creierul vostru cel mai bine; asta a fost el proiectat sa faca.

Ideea de baza ce se afla in spatele exercitiilor pentru creier este sa utilizati dorinta naturala a creierului de a face asocieri, facand lucrurile in mod diferit, pentru a determine noi asocieri. Capacitatea creierului de a face noi asocieri este esential nelimitata.

Atunci cand creierul vostru face asa, celulele sale devin mai active. Si, atunci cand celulele sunt mai active, ele produc molecule care, la schimb, fertilizeaza celulele neuronale, pastrandu-le mai sanatoase si mai rezistente la atacul imbatranirii.

S-a crezut ca, pe masura ce imbatranesti, pierzi o parte dintre celulele nervoase. Dar nu este asa. Acum intelegem faptul ca celulele nervoase sunt ca un copac si, pe masura trecerii anilor, ramurile incep sa slabeasca si sa se rareasca.

Dar, atunci cand celulele nervoase sunt activate prin anumite sarcini, ele isi produc propriul fertilizator, care determina ca, atat ele, cat si celulele din jurul lor, sa genereze din nou ramuri noi sau, cel putin, sa le mentina pe cele pe care le au. Neurobica sporeste semnificativ activitatea celulelor, ajutand celulele sa produca anumite chimicale sanatoase pentru creier.

Aceasta este o noua abordare a exercitiilor destinate creierului. Cele mai multe dintre vechile exercitii sunt variatiuni in jocurile de puzzle sau de logica in rezolvarea ghicitorilor. Abordarea dezvoltata de mine si de Manning este mai mult legata de stilul de viata. Modul in care iti traiesti viata va influenta modul in care lucreaza creierul si este important folosesti lumea din jurul tau ca pe o gimnastica a creierului si sa folosesti activitatile din viata de fiecare zi pentru stimularea creierului in moduri noi si interesante.

Cum lucreaza creierul?


Creierul primeste informatii despre lumea exterioara prin cele cinci simturi. El incearca sa dea un sens acestor informatii, legand intre ele evenimentele care au loc impreuna.

De exemplu, atunci cand vezi, auzi si mirosi un caine, toate acele reprezentari se leaga impreuna, pentru ca tu ai pus la un loc partile creierului tau responsabile cu vederea, auzul si mirosul. Creierul tau formeaza, in mod constant, asocieri, pe parcursul intregii tale vieti. Tu construiesti aceste retele de asocieri, astfel incat, mai tarziu, cand observi o componenta cat de mica a unei asocieri, aceasta aduce inapoi toate celelalte aspecte legate de ea.

In cartea Keep Your Brain Alive
, ceea ce noi sugeram este sa captati aceasta abilitate de a face asocieri si sa o folositi pentru a face ceva pe care nu l-ati face in mod obisnuit. De exemplu, in loc sa asociati mirosul cafelei cu dimineata, folositi mirosul de vanilie. In loc sa folositi simtul vederii pentru a va gasi cheile, folositi-l pe cel al pipaitului. Puteti forma noi tipare de asocieri in creierul vostru, care sa utilizeze acelasi tip de mecanism, dar cu pasi diferiti de cei adusi de experientele voastre de fiecare zi.

Important este sa faci ceva nou. Atunci cand creierul tau stie un lucru, nu-i mai acorda atentie; de aceea poti conduce spre serviciu pe o ruta familiara fara ca macar sa realizezi cum ai ajuns – mintea ta stie la ce sa se astepte si, in consecinta, nici tu nu-i mai acorzi atentie.

Un aspect important al exercitiilor pentru creier este sa faci lucruri care sunt suficient de importante pentru tine ca sa le acorzi atentie intr-un fel care forteaza creierul sa nu aiba incredere in tiparele de informatii stocate. Atunci, el trebuie sa dezvolte unele noi.

De exemplu, daca o iei pe un alt drum catre serviciu, creierul tau nu poate functiona pe “pilot automat”. Sau, daca incerci sa iti speli dintii cu cealalta mana, nu o poti face fara sa gandesti. A observa ceea ce faci este primul pas in a determina creierul sa creeze noi tipare de conexiuni.

Cateva exercitii care pot ajuta la formarea de noi asocieri

La trezire: Spalati-va pe dinti cu cealalta mana decat de obicei. Aceasta activeaza o serie intreaga de conexiuni pe cealalta parte a creierului, pe care nu o folositi in mod normal. Iata de ce pare asa ciudat. Daca sunteti dreptaci, folositi conexiunile din partea stanga a creierului pentru a va spala pe dinti. Atunci cand folositi mana stanga, activati tipare de activitate in partea dreapta a creierului, pe care o persoana dreptace nu le foloseste in mod normal. Senzatia de lipsa de coordonare apare pentru ca noi mijloace sunt puse sa faca ceva diferit.

Spre serviciu: Alegeti un traseu diferit spre serviciu. Este exercitiul meu preferat, pentru ca oamenii aleg mai mereu trasee standard.

La serviciu: Mutati cosul de gunoi. Este uimitor sa realizezi cat de mult loc are rutina in viata ta – timp de ore intregi vei arunca o bucata de hartie pe podea doar pentru ca acel cos de gunoi obisnuia sa fie acolo! Sau incearca sa iti rearanjezi biroul. Asta te forteaza sa formezi o noua harta mentala, pentru ca nu-ti mai gasesti lucrurile in locuri stiute.

Cand vii acasa: Gaseste-ti cheile si incearca sa nimeresti gaura cheii folosind simtul pipaitului, in loc de cel al vederii.

La masa de seara: Schimbati locurile fiecaruia de la masa. Nici nu realizati cat de rigida si plin de rutina a devenit viata voastra pana cand nu schimbati locurile la masa de seara! Brusc, membrii familiei stau unde nu trebuie, motiv pentru care servesti masa aiurea, iar conversatia se desfasoara altfel. Desigur, nu as face aceasta schimbare cu copii foarte mici – ei au nevoie de predictibilitate. Dar, daca ai copii mari sau esti numai cu sotul/sotia, schimba-ti pozitia cu 180 de grade.

Intotdeauna cauta modalitati de a iesi din rutina impietrita. Atunci cand oamenii vorbesc despre rutina care amorteste mintea, o spun mai mult in acceptiune literara, decat pentru ca asa se intampla.

Incearca noi experiente senzoriale si experimenteaza iesirea din rutina, pana la un nivel la care te simti confortabil. Uita-te la viata ta si vezi unde poti face mici schimbari, care nu numai sa te scoata din rutina, dar sa-ti si activeze mintea.

sursa damaideparte.ro

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Ti-a placut acest articol? Lasa un comentariu.

Arquivo do blog

Recent Posts

Sports Section

Anatomie

Comments

recentcomments

Fashion Era

Featured Posts

Recent Posts

Recent in Sports

Header Ads

Gallery

Videos

Famous Posts

Punctii

Carousel

Column Left

More

Whats Hot